Dienstag, 20. Oktober 2015

TERRA Sonderband 67 - Robert Silverberg : Der Held des Universums



Robert Silverberg : Der Held des Universums (Next Stop the Stars)
Terra Sonderband 67, 15.03.1963
Deutsche Erstausgabe
Originalausgabe ACE 1962
Aus dem Amerikanischen von Heinz Zwack
Neuausgabe TERRA ASTRA 197 (1975)
Neuübersetzung von Heinz Peter Lehnert
Titelbild : Johnny Bruck


enthält die Stories
Der Empath (Warm Man, Magazine of Fantasy and Science Fiction 05/1957)
Die Gesänge des Sommers (The Songs of Summer, Science Fiction Stories 09/1956)
Der Held des Universums (Blaze of Glory, Galaxy 08/1957)
Die Sternriesen (Slaves of the Star Giants, Science Fiction Adventures 02/1957)
Zeitspringer (Hopper, Infinity 10/1956)


Kurzgeschichten von Silverberg sind immer ein Genuß. Sie konzentrieren sich stark auf den phantastischen Aspekt, ohne dabei gesellschaftliche und soziale Komponenten aus den Augen zu verlieren. Besonders schön wird dies in Der Empath deutlich. Hier kommt ein Mann in eine Kleinstadt, der sozusagen als positiver psychischer Vampir die Sorgen und Nöte der Leute aufnehmen und sie durch die entstehende Katharsis zu besseren Menschen machen kann. Ein telepathisches Kind überlädt aber dann seine Fähigkeiten. Wunderschön erzählt, präzise die Probleme einer Kleinstadt und der in ihr lebenden Bewohner anhand von Klischees dargestellt - und die einfache Lösungsvariante durch ein Kind ad absurdum geführt. Lese ich immer gerne wieder. Ebenso wie die Titelgeschichte, bei der Silverberg gekonnt mit dem "Es ist alle ganz anders, als es vordergründig zu sein scheint"-Klischee rumspielt. Macht mir jedesmal wieder Spaß.

Tatsächlich gibt es nur zwei Autoren, die für meinen Geschmack Silverberg bei Kurzgeschichten ebenbürtig bzw. überlegen sind : Ray Bradbury und Frederic Brown. Ich persönlich finde, daß Silverbergs Stories eine Zeitlosigkeit haben, die ihresgleichen sucht. Selbst für die 50er Jahre typische Geschichten wie Slaves of the Star Giants sind nicht nur heute noch lesbar, sondern transportieren zum Leser auch das gleiche Gefühl der Melancholie auf der einen und dem American Dream auf der anderen Seite wie vor 70 Jahren. Vielleicht sehe ich das auch zu positiv, Rich Horton ist da wesentlich kritischer gegenüber den Geschichten. Andererseits : Wenn Rich Horton schreibt "his [Silverbergs] books, even his early less mature works, are always at least professional and enjoyable" und sich eine 70 Jahre alte Ausgabe kauft, um diese auf dem Worldcon in Spokane signieren zu lassen, liegen wir vielleicht doch nicht so weit auseinander. :-)

Silverberg selbst sagt über seine frühen Kurzgeschichten :

I’ve been assembling my stories in collections almost since the beginning of my career. The first, a paperback called Next Stop the Stars, was published in 1962 and contained five very early stories, three of which (“Blaze of Glory,” “Warm Man,” and “The Songs of Summer”) have been carried forth into this very book. Then came Godling, Go Home in 1964—eleven more stories, of which another trio (“Why?”, “A Man of Talent,” and “The Silent Colony” are to be found here), and then To Worlds Beyond, a nine-story book of 1965, and so on and on and on through an inordinate number of collections over the years, that because of their various overlappings are the bane of bibliographers (especially the one called Needle in a Timestack, published in two different editions with largely different tables of contents, neither volume containing the short story of that name).
[...]
I don’t know how many short stories I’ve written. There may be a thousand of them.

Since 1954 I’ve kept a ledger listing every work of fiction and nonfiction that I’ve sold, in chronological order—its original title, the publisher that bought it, the number of words, the payment I received, and the date and place of first publication. The ledger also includes a cumulative count of my published words—the total is just past 25 million now, which puts me up there with Simenon and John Creasey and a few other very prolific writers. And I used to number each individual item in order of its sale.

Somewhere along the way I stopped tallying that last statistic. The most recent catalog number I can find—1093—accompanies an entry for April, 1973. The succeeding decades were not as productive for me as the ones from 1954 to 1973 (there was a period of nearly five years—1974-1978—when I didn’t write anything at all!) but it’s a fair guess that I added several hundred more items to the record during the 1980s and 1990s. So the tally might be in the vicinity of 1500 or so items by now, maybe even a little more. That number would include books and magazine articles as well as short stories; but stories very likely make up two thirds of my total output, which is why I suspect I’ve written about a thousand of them over the past fifty-some years, a stupefying number: just about one every two weeks, on the average, for more than a generation. The ledger in which I list them, each entry taking up a single line, occupies one volume close to an inch thick and in 1998 overflowed to a second volume.

A lot of those stories, of course, were mere rent-payers, spun out at furious speed when I was very young to meet the voracious needs of low-grade magazines. A writer had to be prolific in order to survive, back then—very prolific indeed.

A career in science fiction in the 1950s almost invariably meant a career writing a multitude of short pieces. Unless your name was Heinlein or Asimov or Bradbury, you didn’t think much about getting books published at that time. If you wrote for a living, without holding any sort of outside job, what you wrote was short stories and novelettes for the magazines, and you wrote them just as quickly as you could.

Dies ist entnommen aus der Einführung zu "To Be Continued, Collected Stories of Robert Silverberg, Part 1 : 1953-1958" von Subterranean Press, hier der Amazon-Link inklusive Leseprobe. Der neunte Band dieser Reihe, "The Millennium Express", ist erschienen und kostet als Kindle-Version $2,99. Und obwohl es "nur" eine Auswahl ist, frage ich mich bei derartigen Angeboten (das Taschenbuch kostet 16,95 € bei buecher.de), ob sich nicht wirklich die Anschaffung eines eBook-Readers lohnt. Andererseits warte ich auch gerne auf eine Haffner-Ausgabe. [Ich habe hier noch ein Spitzenbuch von Leigh Brackett bei mir liegen... :-) ... Gerade auf der Haffner-Website rumgesurft. Bäh, bäh, bäh, ihr seid alle böse und wollt nur mein Geld ! Ist schwierig, sich da zu beherrschen...]

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