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Montag, 23. November 2015

TERRA Sonderband 87 - H. Beam Piper : Der kleine Fuzzy



H. Beam Piper : Der kleine Fuzzy (Little Fuzzy)
Terra Sonderband 87, 28.08.1964
Deutsche Erstausgabe
Originalausgabe 1962
Aus dem Amerikanischem von Heinz Zwack
Titelbild : Karl Stephan


Die Macht der Zarathustra-Gesellschaft ist unumstritten, solange der Planet nach interstellarem Gesetz den Status einer terranischen Kolonie besitzt. Doch eines Tages begegnet Jack Holloway, ein Sonnensteinprospektor, in der Wildnis von Zarathustra einem kleinen Pelzwesen, das er wegen seines Aussehens "Fuzzy" nennt. Jack hält Fuzzy für intelligent, und auch andere Menschen tun das, sobald sie mit Angehörigen der neuen Spezies in Berührung kommen. Die Verantwortlichen der Zarathustra-Gesellschaft wissen, daß sie automatisch ihres Monopols verlustig gehen, sobald die Intelligenz der Fuzzys offiziell anerkannt wird. Deshalb scheuen sie vor nichts zurück, um diese Anerkennung zu verhindern.
Klappentext

Der erste Kontakt :
Jack Holloway landed the manipulator in front of the cluster of prefab huts. For a moment he sat still, realizing that he was tired, and then he climbed down from the control cabin and crossed the open grass to the door of the main living hut, opening it and reaching in to turn on the lights. Then he hesitated, looking up at Darius.

There was a wide ring around it, and he remembered noticing the wisps of cirrus clouds gathering overhead through the afternoon. Maybe it would rain tonight. This dry weather couldn’t last forever. He’d been letting the manipulator stand out overnight lately. He decided to put it in the hangar. He went and opened the door of the vehicle shed, got back onto the machine and floated it inside. When he came back to the living hut, he saw that he had left the door wide open.

“Damn fool!” he rebuked himself. “Place could be crawling with prawns by now.”

He looked quickly around the living room—under the big combination desk and library table, under the gunrack, under the chairs, back of the communication screen and the viewscreen, beyond the metal cabinet of the microfilm library—and saw nothing. Then he hung up his hat, took off his pistol and laid it on the table, and went back to the bathroom to wash his hands.

As soon as he put on the light, something inside the shower stall said, “Yeeeek!” in a startled voice.

He turned quickly to see two wide eyes staring up at him out of a ball of golden fur. Whatever it was, it had a round head and big ears and a vaguely humanoid face with a little snub nose. It was sitting on its haunches, and in that position it was about a foot high. It had two tiny hands with opposing thumbs. He squatted to have a better look at it.

“Hello there, little fellow,” he greeted it. “I never saw anything like you before. What are you anyhow?”

The small creature looked at him seriously and said, “Yeek,” in a timid voice.

“Why, sure; you’re a Little Fuzzy, that’s what you are.”
Little Fuzzy, Chapter II

Einer der frühen Anti-Trust-Romane. Wohlgemerkt, Anti-Trust, nicht antikapitalistisch. Piper steht voll hinter dem amerikanischen Traum "Vom Tellerwäscher zum Millionär", seine handelnden Haupt- und Nebenpersonen sind allesamt knallharte Amerikaner. Dabei zeigt er aber auch sehr schön die beiden Seiten der amerikanischen Kapitalismusvariante. Einerseits ist da Victor Grego, Manager und seiner Firma verpflichtet. Er versucht die Fuzzies zu eliminieren und das Fuzzy-Problem kleinzureden, weniger aus persönlicher Bereicherungssucht, mehr um Schaden von "seinem" Unternehmen abzuwenden. Auf der anderen Seite dann Jack Holloway, ein Prospektor auf der Suche nach dem großen Fund - wieder einmal, denn eigentlich hätte er die Arbeit gar nicht mehr nötig. Und obwohl ihn die Fuzzies auch Geld kosten, ist für ihn die Situation zu keinem Zeitpunkt in Frage gestellt : Die Fuzzies sind intelligent, deshalb muß man sie unterstützen. Umrahmt werden diese beiden "Standpunkt-Protagonisten" von einer Vielzahl handelnder Nebenpersonen, die den jeweiligen Standpunkt weiter differenzieren.

Der Roman ist nett, wieder einmal hat mich die Geschichte der kleinen Fuzzies herrlich amüsiert. Was auch an diversen Modernismen liegt, die Piper hier verbraten hat und die ihn als Autor auszeichnen. So sind zwar seine Hauptpersonen Männer, in Nebenhandlungen treten aber auch Frauen auf, die absolut gleichberechtigt, stark und selbstbewusst sind und für die Handlung wichtige Aktionen im Hintergrund ausführen. Kreischende Blondinen, die vor Weltraummonstern gerettet werden müssen, gibt es bei H. Beam Piper nicht. Interessant am vorliegenden Roman ist auch der ökologische Ansatz, der zwar nicht so im Detail ausgeführt ist wie bei "Dune", aber in "Little Fuzzy" auch einen wesentlichen Bestandteil des Romans darstellt. Ich kann den Roman nur empfehlen, insbesondere als er - wie auch diverse andere von Pipers Romanen - viele Schriftsteller inspiriert hat :
Michael McCollum's first novel, A Greater Infinity, was inspired by Piper's notion of the Paratime Police (and to a lesser extent by Isaac Asimov's The End of Eternity). The Paradox Patrol, in a series of stories by F. Gwynplaine MacIntyre published in Analog Science Fiction and Fact, are a parody of Piper's Paratime Police, although they also pay homage to Alfred Bester in their enforcement of "Bester's Law".

Robert Adams' Castaways in Time is similar in many ways to Piper's Lord Kalvan of Otherwhen. Adams' book has a group of late-1970s Americans transported to an alternate medieval England where the Roman Catholic Church controls the supply of gunpowder. Jerry Pournelle's Janissaries series is an obvious tribute to Lord Kalvan, with several early scenes being very close echoes of scenes in Piper's work. Charles Stross's Merchant Princes series explicitly acknowledges H. Beam Piper's Paratime as an influence.

Piper's story Omnilingual has been much reprinted and has been referred to in many subsequent stories dealing with the translation of alien languages.

Elizabeth Bear has stated that she often describes her novel Undertow as “Little Fuzzy meets The Italian Job”.
Wikipedia

Ein aktuelles prominentes Beispiel für den Einfluß des Romans ist John Scalzi, der unter dem Titel "Fuzzy Nation" eine Nacherzählung herausgebracht hat :
I mean a reboot, as in, I took the original plot and characters of Little Fuzzy and wrote an entirely new story from and with them. The novel doesn’t follow on from the events of Little Fuzzy; it’s a new interpretation of that first story and a break from the continuity that H. Beam Piper established in Little Fuzzy and its sequels.
Why did you do this?
Because as far as I know it’s never been done before. Science fiction TV and movie series are rebooted all the time — see Battlestar Galactica and Star Trek for recent examples of this — but I can’t think of a significant, original universe in science fiction literature in which this has been done, at least, not by someone who is not the original author. So I thought, hey, this seems like it could be a fun thing to do. So I did it.
Why Little Fuzzy?
Because I am a huge fan of the original novel and of H. Beam Piper’s work. It’s a good story and he’s a very good story teller; Little Fuzzy wasn’t nominated for a Hugo on accident, you know. And while the original novel is still, as they say, a “cracking good tale,” I thought there was an opportunity to revisit the story and put a new spin on it to make it approachable to people who had not read the original or did not know about Piper, and also to give fans of the original the fun of seeing some old friends in new settings.
Introducing Fuzzy Nation

Insgesamt gibt es übrigens mehrere Fortsetzungen der Fuzzy-Romane. Hier einmal eine chronologische Auflistung :

1962 - H. Beam Piper : Little Fuzzy
1964 - H. Beam Piper : Fuzzy Sapiens
???? - H. Beam Piper : Fuzzies and Other People
1981 - William Tuning : Fuzzy Bones
1982 - Ardath Mayhar : Golden Dreams: A Fuzzy Odyssey
2011 - Wolfgang Diehr : Fuzzy Ergo Sum
2011 - John Scalzi : Fuzzy Nation
2012 - Wolfgang Diehr : Caveat Fuzzy

Ich kenne davon nur die ersten drei, die späteren sind an mir vorbeigegangen. Aber nach meinem persönlichem Geschmack ist das erste Buch, der vorliegende Roman "Little Fuzzy", auch immer noch der beste. Von daher habe ich nicht so den großen Drang, auch die späteren zu lesen. Und Scalzi sagt ja selber, daß es ihn vom Handwerklichen her gereizt hat, den Roman nachzuerzählen und er im ersten Ansatz da auch nicht unbedingt die Absatzmöglichkeiten sah. Das zeigt nur die Klasse des Originalromans, ein echter Meilenstein der SF.

Links
Wikipedia : Little Fuzzy
Wikipedia : H. Beam Piper

James Davis Nicoll : Little Fuzzy — H. Beam Piper
John Scalzi : Introducing Fuzzy Nation

eBook bei gutenberg.org
Audiobook bei LibriVox

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